Krízový intervenčný plán školy
Textová podstrana
Čl. 1
Úvodné ustanovenia
Interná smernica o postupe pri prevencii, vzniku a riešení krízovej situácie v škole na SSŠŠ, M.C.Sklodowskej 1, Bratislava.
Túto internú smernicu (ďalej IS) vydáva riaditeľka SSŠŠ, M.C.Sklodowskej 1, Bratislava, PaedDr., Mgr. Silvia Jakabová, ako neoddeliteľnú súčasť Školského poriadku. IS je vypracovaná v súlade so Zákonom 245/2008 Z. z., o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorým sa dopĺňa Trestný zákon SR. Na jeho základe pribudol do Trestného zákona nový trestný čin nebezpečného elektronického obťažovania, a to s účinnosťou od 1. júla 2021.
Smernica bližšie a podrobnejšie charakterizuje uvedenú problematiku v nadväznosti na príslušné ustanovenia školského poriadku týkajúce sa bezpečnosti a ochrany fyzického i duševného zdravia v školskom prostredí, a to v kontexte krízového manažmentu školy, vymedzenia prístupov a metód, opatrení a postupov v rámci krízovej intervencie.
Interná smernica je záväzná pre všetkých zamestnancov a žiakov školy.
Čl. 2
Prevencia
Prevencia je chápaná ako súbor intervencií a opatrení s cieľom zamedziť či znížiť výskyt a šírenie škodlivosti účinkov užívania alkoholu a nealkoholových drog, šikanovania, sociálno-patologických javov, HIV/AIDS, tehotenstva v mladom veku, sexuálneho zneužívania, obchodovania s ľuďmi.
Dôležitou súčasťou vplyvu na mládež v oblasti prevencie je rozvíjanie pozitívne orientovaných aktivít za účasti pedagógov, psychológov, výchovného poradcu i rodičov.
Čl. 3
Ciele prevencie
Pod cieľmi prevencie rozumieme spôsob, akým prevenciu realizujeme, a ktorým sme sa rozhodli cielene na žiakov pôsobiť. Základnými cieľmi prevencie na SSŠŠ, M.C. Sklodowskej 1, Bratislava sú:
- Poskytnutie základných informácií o drogách:
- Poskytnutie informácií o vplyve drog na zdravie človeka, o ich nebezpečenstve a škodlivosti.
- Podporovanie rozvoja sociálnych zručností, najmä schopnosti rozhodovania, komunikačných zručností, schopnosti čeliť sociálnemu tlaku a vedieť povedať NIE.
- Poskytnutie informácií o trestnoprávnej zodpovednosti mládeže v styku s drogou.
- Poskytnutie základných informácií o šikanovaní. Prevencii a riešeniu šikanovania sa zvlášť venuje samostatný dokument školy – Prevencia a riešenie šikanovania.
- Preferovanie a zdôrazňovanie zdravého životného štýlu u žiakov a vytváranie podmienok pre formovanie zdravej osobnosti žiaka.
- Vytváranie príležitostí pre mimoškolské a voľno-časové aktivity k tráveniu času zmysluplnou formou.
- Vytváranie a realizácia preventívnych aktivít v spolupráci s CPPPaP Ševčekova, Bratislava a inými inštitúciami a organizáciami ponúkajúcimi odborne garantované preventívne programy. Pri ich výbere berieme do úvahy odporúčania aktuálnych POP a preverujeme preventívne programy ponúkané školám, aby sa predišlo prípadnému vplyvu zhubných kultov a siekt na žiakov.
- Sprostredkovanie poradenstva v oblasti prevencie zneužívania legálnych a nelegálnych drog, šikanovania, sociálno-patologických javov, HIV/AIDS, tehotenstva v mladom veku.
- Spolupráca s rodičmi.
- Sprostredkovanie kontaktov na odborníkov venujúcich sa riešeniu daných problémov (napr. Centrum pre liečbu drogových závislostí, poradenské centrá, krízové centrá).
Čl. 4
Krízová intervencia
Krízovú intervenciu môžu poskytovať:
- Školský psychológ (pokiaľ nie je osobne zasiahnutý udalosťou) – v zmysle § 24 ods. 2 písm. a) a d) zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov krízovú intervenciu poskytuje školský psychológ, externý špecialista odborník v spolupráci s CPPPaP v rámci psychologickej intervencie a zároveň krízovú intervenciu zameranú na podporu duševného zdravia detí, žiakov a učiteľov v školách. Je žiaduce, aby tento zamestnanec mal absolvované špecializačné vzdelávanie v oblasti krízovej intervencie. Školský psychológ participuje na krízovom manažmente školy pre rôzne krízové situácie, ktoré sa môžu objaviť, aby v prípade potreby dokázal poskytnúť potrebnú pomoc a podporu pre žiakov, ktorí to budú potrebovať.
- Odborní zamestnanci školy a členovia školského podporného tímu (napr. školský špeciálny pedagóg, sociálny pedagóg, liečebný pedagóg), ak absolvovali Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky akreditované špecializačné vzdelávanie – výcvik v oblasti krízovej intervencie.
- Zariadenie poradenstva a prevencie – centrum poradenstva a prevencie alebo špecializované centrum poradenstva a prevencie, prednostne tí jeho odborní zamestnanci, ktorí absolvovali vzdelávanie v krízovej intervencii.
- Ďalší relevantní poskytovatelia krízovej intervencie – organizácie a inštitúcie, ktorých zoznam, základná charakteristika a kontakty sú uvedené v čl. 9 tejto Internej smernice č.4.
Čl. 5
Úloha krízovej intervencie
1. Úlohou krízového intervenčného plánu školy je:
- posilniť solidaritu medzi žiakmi
- pomáhať budovať mravné princípy slušného správania vychádzajúce z pravidiel Vnútorného školského poriadku platného od 2.9. 2023.
- pomáhať budovať dôveru medzi žiakmi a učiteľmi a najmä školy ako bezpečnej inštitúcie, v ktorej idú učitelia príkladom formou dodržiavania pravidiel etického kódexu platného pre zamestnancov školy podľa internej smernice školy - Etický kódex pedagogixkého zamestnanca školy – učiteľa, príloha č. 1 k pracovnému poriadku 2019/2020.
- zabrániť prehĺbeniu vzniknutej krízovej situácie,
- znížiť jej negatívne dosahy krízy na žiakov,
- zmenšiť dobu potrebnú na odvrátenie ďalšieho nebezpečenstva a ohrozenia
- v prípade ohrozenia je súčasťou intervenčného krízového plánu SSŠŠ pre školský rok 2023/2024 aktualizovaná:
- Karta civilnej ochrany školy
- Dokumentácia opatrení varovania oyvateľstva k vyrozumenia osôb
- Menovacie dekréty veúceho štábu CO jej členov
- Metodika činnosti štábu civilnej ochrany školy
- Plán evakuácie žiakov, zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti školy
- Plán materiálno-technického zabezpečenia jednotiek civilinej ochrany školy
- Plán ukrytia žiakov a zamestnancov školy
- Plán prípravy na civilnú ochranu školy
- Plán zabezpečenia prostriedkami individuálnej ochrany zamestnancov školy a osôb prevzatých do starostlivosti
- Príkaz riaditeľky školy na vykonanie záchranných prác
- Relácie do školského rozhlasu
2. Interná smernica o postupe pri prevencii, vzniku a riešení krízovej situácie v škole č. 4/2023/2024 upravuje základné postupy pri prevencii a pri vzniku krízovej situácie v škole, krízovej intervencii a možnostiach pomoci deťom/žiakom v prípade traumatizujúcich, mimoriadne stresujúcich a záťažových situácií a udalostí.
3. Predmetom tejto smernice nie je problematika šikanovania a kyberšikanovania, ktorá je rozpracovaná v samostatnom internom predpise školy.
4. Pod krízovou situáciou sa rozumie akákoľvek psychická aj fyzická traumatizujúca udalosť, ktorá prekračuje bežné zvládacie mechanizmy, je do značnej miery nepredvídateľná a nie úplne ovládateľná, ktorá ohrozuje psychický a fyzický stav žiakov a zamestnancov školy. Vyvoláva skutočné pocity tiesne a presahuje bežnú ľudskú skúsenosť.
5. Pre zlepšenie duševného zdravia zamestnancov a žiakov škola venuje systematickú pozornosť nimi zažívaných strát, podpore v rámci procesu smútenia.
Zdrojom akútnej krízovej situácie s dosahom na jednotlivca, triedu, školu môže byť najmä:
- strata rodiča, súrodenca, blízkej osoby – smrť žiaka, ktorý školu navštevoval; smrť učiteľa alebo zamestnanca, ktorý v škole pracoval; špecifickým prípadom je smrť žiaka alebo pedagogického/odborného zamestnanca v škole; nepriamo súvisiaca s prostredím školy: smrť žiaka alebo učiteľa napr. v dôsledku dlhodobej choroby, nesúvisiaca priamo s prostredím školy: smrť blízkej osoby, ktorá bola blízkou osobou žiaka alebo učiteľa;
- ťaživý rozvod/rozchod rodičov, starostlivosť po ňom, striedavá starostlivosť, presťahovanie a pod.,
- syndróm CAN (týranie, zneužívanie, zanedbávanie dieťaťa),
- zadržanie alebo uväznenie trestne zodpovedného žiaka, rodiča, zamestnanca školy,
- diagnostikovanie ťažkého ochorenia u dieťaťa/žiaka/člena rodiny,
- tehotenstvo,
- pandémia a postcovidová kríza u dieťaťa/žiaka v rodine,
- sebapoškodzovanie, pokus o samovraždu,
- samovražda,
- únos,
- zabitie,
- násilie, šikana, kyberšikana,
- deti vojnových utečencov na škole a i.,
- znásilnenie, hromadné dopravné nehody a hromadné nešťastia v školskom prostredí (školský výlet),
- ťažké úrazy, utopenie sa,
- prírodné katastrofy,
- požiar v budove,
- vojnový konflikt, ozbrojený konflikt, streľba na pôde školy, útok zbraňou
- teroristický čin, anonymné oznámenie o uložení bomby,
- tzv. „elektronické“ násilie – žiak je konfrontovaný s krajne násilným obsahom online (napr. videozáznam brutálnej popravy, vojnových situácií či týrania na ľuďoch alebo zvieratách),
- technické havárie,
- iné extrémne náročné školské situácie a krízy, ktoré výrazne negatívne ovplyvňujú prežívanie dieťaťa/dotknutej osoby.
1. Pre učiteľov:
Ako postupovať pri podozrení šikanovania, kyberšikanovania v škole?
Osobitné usmernenia pri riešení šikany sú spracované v školskej Internej smernici č. 3 – 2023/2024 o prevencii proti šikane.
Ako postupovať pri konzumácii tabakových výrobkov v škole?
- Vo vnútorných a vonkajších priestoroch školy je zakázané fajčiť, preto pri pristihnutí žiaka pri konzumácii cigariet a iných tabakových výrobkov mu musíme v ďalšej konzumácii zabrániť.
- Metodik prevencie spíše zápis z udalosti, ktorý si založí.
- Školský poriadok obsahuje ustanovenie o zákaze fajčenia v priestoroch školy a sankcie za porušenie tohto zákazu.
- Triedny učiteľ informuje zákonného zástupcu žiaka o porušení zákazu fajčenia.
- Nasledujú sankcie (znížená známka zo správania.) za porušenie zákazu konzumácie tabakových výrobkov určených školským poriadkom.
Ako postupovať pri požívaní alkoholu v škole?
- Vo vnútorných a vonkajších priestoroch školy je zakázané požívanie alkoholu, preto pri pristihnutí žiaka pri konzumácii alkoholu mu musíme v ďalšej konzumácii zabrániť.
- Školský poriadok obsahuje ustanovenie o zákaze konzumácie alkoholu v škole a sankcie za porušenie tohto zákazu.
- Ak žiakovi hrozí akútne nebezpečenstvo, je ohrozený na zdraví a živote, pedagogický pracovník situáciu posúdi a zabezpečí potrebnú pomoc a zavolá lekára.
- Ak žiak nie je schopný pokračovať vo vyučovaní, privolá sa zákonný zástupca žiaka, aby si ho vyzdvihol, prípadne sa pomoc žiada od orgánu sociálno-právnej ochrany.
- Metodik prevencie spíše zápis z udalosti, ktorý si založí.
- Triedny učiteľ informuje zákonného zástupcu žiaka o porušení zákazu konzumácie alkoholu.
- Pri opakovanom pristihnutí škola informuje orgán sociálno-právnej ochrany.
- Nasledujú sankcie (znížená známka zo správania.) za porušenie zákazu konzumácie alkoholu určených školským poriadkom.
Ako postupovať pri konzumácii omamných a psychotropných látok v škole?
- Vo vnútorných a vonkajších priestoroch školy je zakázané užívanie OPL, preto pri pristihnutí žiaka pri konzumácii OPL mu musíme v ďalšej konzumácii zabrániť a návykovú látku je potrebné zabezpečiť.
- Školský poriadok obsahuje ustanovenie o zákaze konzumácie OPL v škole a sankcie za porušenie tohto zákazu.
- Ak žiakovi hrozí akútne nebezpečenstvo, je ohrozený na zdraví a živote, pedagogický pracovník situáciu posúdi a zabezpečí potrebnú pomoc a zavolá lekára.
- Ak žiak nie je schopný pokračovať vo vyučovaní, privolá sa zákonný zástupca žiaka, aby si ho vyzdvihol, v prípade ak zákonný zástupca nie je zastihnuteľný, pomoc sa žiada od orgánu sociálno-právnej ochrany.
- Metodik prevencie spíše zápis z udalosti, ktorý si založí.
- Triedny učiteľ informuje zákonného zástupcu žiaka o porušenie zákazu užívania OPL a všetko nahlási orgánu sociálno-právnej ochrany dieťaťa.
- Nasledujú sankcie (znížená známka zo správania.) za porušenie zákazu užívania OPL určených školským poriadkom.
Ako p ostupovať pri náleze OPL v priestoroch školy?
- Pri náleze látky, ktorú môžeme považovať za OPL, vyrozumieme vedenie školy.
- Látku vložíme od obálky, zapečatíme, uschováme v trezore a zapíšeme dátum, čas a miesto nálezu a vyrozumieme políciu SR, ktorá vykoná zabezpečenie látky.
Ako postupovať pri zadržaní OPL u žiaka ?
- Pri náleze látky u žiaka, ktorú môžeme považovať za OPL, vyrozumieme vedenie školy.
- Spíšeme záznam s vyjadrením žiaka, u ktorého bola OPL nájdená, dátum, čas miesto nálezu a meno žiaka s jeho podpisom. Pri zápise a rozhovore je prítomný riaditeľ školy alebo zástupcu riaditeľa školy.
- Vyrozumieme zákonného zástupcu žiaka a políciu SR, ktorá vykoná zabezpečenie látky.